Zen og kunsten at lede
Tim Pallis
B¿rsens Forlag har udgivet en smuk lille bog med titlen Zen og kunsten at lede. Det er en dansk
overs¾ttelse af den oprindelige hollandske titel De Zen Manager, oversat af Lotte Bentsen Elb¾k
Kristensen.
NŒr man har bogen i hŒnden fŒr man et
indtryk af en meget smagfuld lille sag fint designet af Susanne Gamsgaard. Omslaget prydes af en kalligrafi af zen mesteren Yodo
Sasaki Rōshi, som
er abbed ved det kendte zen
kloster i Kyoto Tenryu-ji.
Der er 35 smŒ
kapitler illustreret med rigtig
flotte kalligrafier af forfatterens zen
l¾rer Sokun Tsushimoto Rōshi fra
det ber¿mte (fŒr vi at vide) kloster Buttsu-ji i Mihara.
Bagsiden af bogen leder os
pŒ sporet af balance, forstŒelse, ro, indsigt, slagf¾rdighed, effektivitet, som
er grundl¾ggende principper i zen og
i ledelse. Bogen behandler kerne begreberne i zen og viser, hvordan zen
traditionen kan have en positiv indflydelse pŒ vort liv.
Forfatteren, holl¾nderen Rients Ritskes, er bosiddende i
Odense og har i de sidste 14 Œr
drevet kursusvirksomhed og undervist ledere. Han har besk¾ftiget sig med
zen i over tyve Œr, er uddannet zen l¾rer i Japan og har v¾ret formand
for det hollandske zen samfund.
I sine lederkurser
fors¿ger han at forene zen traditionens erkendelsesm¿nstre med moderne
management teorier. Derfor pr¾senteres bogen Zen og kunsten at lede som en indf¿ring i zen filosofi og praksis relateret til livet som leder, bŒde pŒ det
personlige og det professionelle plan. Sidst i bogen er der et kort og klart
minikursus i meditation.
I disse Œr diskuteres det
meget i Vesten hvad det vil sige at v¾re zen
l¾rer, og hvad der skal til, for at man kan blive autoriseret som l¾rer.
Problemet er ikke nyt, idet man i ¯sten i Œrhundreder har diskuteret hvad det
vil sige at v¾re en autentisk mester.
Der er en Œndelig
arvef¿lge i alle spirituelle traditioner, og der er bestemt ikke altid enighed
om, hvem der er kvalificeret til at undervise i dharmaen.
Den traditionelle zen tr¾ning i et kloster tager adskillige Œr. Jeg vil n¿dig l¾gge
mig fast pŒ et bestemt antal Œr, fordi der er forskellige traditionelle og individuelle
forskelle. Der er ogsŒ forskel pŒ, om man er fastboende munk eller en l¾gmand,
som bes¿ger klostret i sin fritid.
Men et er klart, zen tr¾ningen kr¾ver, at man gennem en
lang Œrr¾kke, mŒske 20 Œr, m¿der sin zen
mester i sanzen
rummet dagligt til et meget intensivt interview, hvor ens forstŒelse af dharmaen bliver pr¿vet.
Det er kun mesteren, der
kan afg¿re om kvaliteten af ens praksis er dyb nok, om ens indsigt
er klar nok og ens p¾dagogiske evner gode nok til, at man kan blive autoriseret
som l¾rer.
Jeg er ikke i tvivl om at
n¾sten alle der praktiserer zazen seri¿st og fordyber sig i zen traditionens kōan tr¾ning fŒr noget positivt ud af det med hensyn
til livskvalitet.
Det er ogsŒ sikkert at
erhvervsledere kan fŒ bedre balance i deres liv, bedre forstŒelse af deres
ansatte, blive mere fleksible, fŒ ro over sindet, kan l¾re at v¾re mere
tilstede i nuet, opnŒ en spontan slagf¾rdighed overfor andre, gode til konfliktl¿sning og problemknusning
og opnŒ effektivitet og motivation
i deres arbejde.
Zazen er sundt og giver energi. Dette g¾lder ikke alene for erhvervsledere,
men ogsŒ for enhver seri¿s praktikant. Der er faktisk ingen gr¾nser for hvad zen tr¾ningen kan bruges til bŒde i
positiv og negativ retning.
NŒr jeg tilf¿jer det
negative, er det fordi jeg er meget opm¾rksom pŒ, at denne form for tr¾ning
ogsŒ kan misbruges og f¿re til en indbildskhed uden lige, hvor man udnytter den
magt, som man fŒr. Ja man kan blive endnu bedre til at manipulere andre til
egen fordel. Dette har bestemt ikke meget med zen at g¿re.
Derfor er jeg lidt
bet¾nkelig ved at Rient Ritskes
sammenk¾der zen og management. Der er
gode penge i kurser for erhvervsledere, men der er ingen penge i at samle en gruppe
seri¿st praktiserende zen interesserede
omkring det at tr¾ne i zen uden at de
opnŒr noget som helst.
Hvis man partout vil opstille et mŒl med zen tr¾ningen, mŒ det v¾re at opdage buddhanaturen og virkeligg¿re den i dagliglivet. Det kan
man ikke realisere pŒ et kursus, for det tager et helt liv.
Jeg har stor respekt for
mennesker, som af medf¿lelse med menneskets dybt indgroede f¿lelse af en
eksistentiel mangel, fors¿ger at fŒ andre mennesker til opdage deres sande identitet
og personificere buddhanaturen i et aktivt liv. Men jeg er ogsŒ bet¾nkelig ved, at man
mŒlretter zen tr¾ningen til kunsten
at lede.
Der er mange fine ting i Ritskes bog, men der er ogsŒ en meget overfladisk
forstŒelse af zen buddhismen i meget af
det, som siges. Zen handler ikke kun
om at v¾re fokuseret, mŒlrettet, kvalitetsbevidst og finde ro, det handler f¿rst og fremmest om at finde ud
af, hvad det er, der ¿nsker disse kvaliteter.
NŒr man gennem zen tr¾ningen har opdaget, hvad der er
ens sande v¾sen og identitet og har erkendt den natur, som er klart bevidst om
alle tings egentlige natur, kan man
begynde at virkeligg¿re det i hverdags livet.
Zen tr¾ningen
har intet at g¿re med personligheds udvikling eller selverkendelse, fordi selve
bevidsthedens refleksive aktivitet er en hindring for at opdage den egentlige natur.
Hvad er Buddhas oplysning?
Det motiverende udgangspunkt for de fleste som tr¾ner i zen er at blive oplyst. Ethvert menneske kan ligesom Buddha blive
fuldt oplyst.
Der er dog den paradoksale
kendsgerning indbygget i dette motiv, at den person som ¿nsker at blive oplyst
ikke findes. Forestillingen om at blive oplyst sŒvel som forestillingen om ikke
at v¾re oplyst er sŒledes en illusion, og det gode sp¿rgsmŒl er derfor, hvem
der egentlig talt bliver oplyst?
Det hj¾lper heller ikke at
komme uden om dilemmaet, som Ritskes fors¿ger ved at
sige, at oplysningen ikke er andet end at v¾re ¾rlig og indr¿mme, hvor
vanskeligt det er altid at v¾re ¾rlig.
Det er f¿rste gang jeg
m¿der den opfattelse, at Buddhas oplysning gŒr hŒnd i hŒnd med forretning. At
man kan s¾tte det op som en mŒls¾tning, at begge parter skal have overskud pŒ
regnskabet - altsŒ ¾rlighed i forretningsverdenen. Er det ikke for profant?