Zen og kunsten at lede

 

Tim Pallis

 

 

B¿rsens Forlag har  udgivet en smuk lille bog med titlen Zen og kunsten at lede. Det er en dansk overs¾ttelse af den oprindelige hollandske titel De Zen Manager, oversat af Lotte Bentsen Elb¾k Kristensen.

 

NŒr  man har bogen i hŒnden fŒr man et indtryk af en meget smagfuld lille sag fint designet af Susanne Gamsgaard. Omslaget prydes af en kalligrafi af zen mesteren Yodo Sasaki Rōshi, som er  abbed  ved det kendte zen kloster i Kyoto Tenryu-ji.

 

Der er 35 smŒ kapitler  illustreret med rigtig flotte kalligrafier af forfatterens zen l¾rer  Sokun  Tsushimoto Rōshi fra det ber¿mte (fŒr vi at vide) kloster Buttsu-ji i Mihara.

 

Bagsiden af bogen leder os pŒ sporet af balance, forstŒelse, ro, indsigt, slagf¾rdighed, effektivitet, som er grundl¾ggende principper i zen og i ledelse. Bogen behandler kerne begreberne i zen og viser, hvordan zen traditionen kan have en positiv indflydelse pŒ vort liv.

 

Forfatteren, holl¾nderen Rients Ritskes, er bosiddende i Odense og har i de sidste 14 Œr  drevet kursusvirksomhed og undervist ledere. Han har besk¾ftiget sig med zen i over tyve Œr, er uddannet zen l¾rer i Japan og har v¾ret formand for det hollandske zen samfund.

 

I sine lederkurser fors¿ger han at forene zen traditionens erkendelsesm¿nstre med moderne management teorier. Derfor pr¾senteres bogen Zen og kunsten at lede som en indf¿ring i zen filosofi og praksis relateret til livet som leder, bŒde pŒ det personlige og det professionelle plan. Sidst i bogen er der et kort og klart minikursus i meditation.

 

I disse Œr diskuteres det meget i Vesten hvad det vil sige at v¾re zen l¾rer, og hvad der skal til, for at man kan blive autoriseret som l¾rer. Problemet er ikke nyt, idet man i ¯sten i Œrhundreder har diskuteret hvad det vil sige at v¾re en autentisk mester.

 

Der er en Œndelig arvef¿lge i alle spirituelle traditioner, og der er bestemt ikke altid enighed om, hvem der er kvalificeret til at undervise i dharmaen.

 

Den  traditionelle zen tr¾ning i et kloster tager adskillige Œr. Jeg vil n¿dig l¾gge mig fast pŒ et bestemt antal Œr, fordi der er forskellige traditionelle og individuelle forskelle. Der er ogsŒ forskel pŒ, om man er fastboende munk eller en l¾gmand, som bes¿ger klostret i sin fritid.

 

Men et er klart, zen tr¾ningen kr¾ver, at man gennem en lang Œrr¾kke, mŒske 20 Œr, m¿der sin zen mester i sanzen rummet dagligt til et meget intensivt interview, hvor ens forstŒelse af dharmaen bliver pr¿vet.

 

Det er kun mesteren, der kan afg¿re om kvaliteten af ens praksis er dyb nok,  om ens  indsigt er klar nok og ens p¾dagogiske evner gode nok til, at man kan blive autoriseret som l¾rer.

 

Jeg er ikke i tvivl om at n¾sten alle der praktiserer zazen seri¿st og fordyber sig i zen traditionens kōan tr¾ning fŒr noget positivt ud af det med hensyn til livskvalitet.

 

Det er ogsŒ sikkert at erhvervsledere kan fŒ bedre balance i deres liv, bedre forstŒelse af deres ansatte, blive mere fleksible, fŒ ro over sindet, kan l¾re at v¾re mere tilstede i nuet, opnŒ en spontan slagf¾rdighed  overfor andre, gode til konfliktl¿sning og problemknusning og opnŒ effektivitet  og motivation i deres arbejde.

 

Zazen er sundt og giver energi. Dette g¾lder ikke alene for erhvervsledere, men ogsŒ for enhver seri¿s praktikant. Der er faktisk ingen gr¾nser for hvad zen tr¾ningen kan bruges til bŒde i positiv og negativ retning.

 

NŒr jeg tilf¿jer det negative, er det fordi jeg er meget opm¾rksom pŒ, at denne form for tr¾ning ogsŒ kan misbruges og f¿re til en indbildskhed uden lige, hvor man udnytter den magt, som man fŒr. Ja man kan blive endnu bedre til at manipulere andre til egen fordel. Dette har bestemt ikke meget med zen at g¿re.

 

Derfor er jeg lidt bet¾nkelig ved at Rient Ritskes sammenk¾der zen og management. Der er gode penge i kurser for erhvervsledere, men der er ingen penge i at samle en gruppe seri¿st praktiserende zen interesserede omkring det at tr¾ne i zen uden at de opnŒr noget som helst.

 

Hvis man partout  vil opstille et mŒl med zen tr¾ningen, mŒ det v¾re at opdage buddhanaturen og virkeligg¿re den i dagliglivet. Det kan man ikke realisere pŒ et kursus, for det tager et helt liv. 

 

Jeg har stor respekt for mennesker, som af medf¿lelse med menneskets dybt indgroede f¿lelse af en eksistentiel mangel, fors¿ger at fŒ andre mennesker til opdage deres sande identitet og personificere buddhanaturen i et aktivt liv.  Men jeg er ogsŒ bet¾nkelig ved, at man mŒlretter zen tr¾ningen til kunsten at lede.

 

Der er mange fine ting i Ritskes bog, men der er ogsŒ en meget overfladisk forstŒelse af zen buddhismen i meget af det, som siges. Zen handler ikke kun om at v¾re fokuseret, mŒlrettet, kvalitetsbevidst  og finde ro, det handler f¿rst og fremmest om at finde ud af, hvad det er, der ¿nsker disse kvaliteter.

 

NŒr man gennem zen tr¾ningen har opdaget, hvad der er ens sande v¾sen og identitet og har erkendt den natur, som er klart bevidst om alle tings egentlige natur, kan man begynde at virkeligg¿re det i hverdags livet.

 

Zen tr¾ningen har intet at g¿re med personligheds udvikling eller selverkendelse, fordi selve bevidsthedens refleksive aktivitet er en hindring for at opdage den egentlige natur.

 

Hvad er Buddhas oplysning? Det motiverende udgangspunkt for de fleste som tr¾ner i zen er at blive oplyst. Ethvert menneske kan ligesom Buddha blive fuldt oplyst.

 

Der er dog den paradoksale kendsgerning indbygget i dette motiv, at den person som ¿nsker at blive oplyst ikke findes. Forestillingen om at blive oplyst sŒvel som forestillingen om ikke at v¾re oplyst er sŒledes en illusion, og det gode sp¿rgsmŒl er derfor, hvem der egentlig talt bliver oplyst?

 

Det hj¾lper heller ikke at komme uden om dilemmaet, som Ritskes fors¿ger ved at sige, at oplysningen ikke er andet end at v¾re ¾rlig og indr¿mme, hvor vanskeligt det er altid at v¾re ¾rlig.

 

Det er f¿rste gang jeg m¿der den opfattelse, at Buddhas oplysning gŒr hŒnd i hŒnd med forretning. At man kan s¾tte det op som en mŒls¾tning, at begge parter skal have overskud pŒ regnskabet - altsŒ ¾rlighed i forretningsverdenen. Er det ikke for profant?